We leven een tijd waarin de technologische ontwikkelingen versnellen. Steeds meer zaken zijn mogelijk en ons gedrag veranderd hierdoor snel. Wie kan zich nog een leven voorstellen zonder smartphone? En het is echt nog niet zo gek lang geleden dat de smartphone door Apple geïntroduceerd werd. Deze ontwikkelingen zullen dus alleen maar verder gaan. Dit geeft bedrijven ook steeds meer mogelijkheden om data te verzamelen. Wist u dat de hoeveelheid data die vanaf het begin van ons bestaan t/m 2003 net zoveel is als Google nu in 2 dagen verzameld? Dit geeft naar mijn mening het juiste perspectief weer hoeveel informatie er verzameld wordt. Deze informatie kan weer uitstekend gebruikt worden voor internet marketing doeleinden, zodat wij als consument op het juiste moment het juiste aanbod krijgen. Alle technologische ontwikkelingen die er nog aankomen maken dat internet marketing een belangrijkere rol gaat spelen. Hieronder werk ik een aantal redenen uit waarom internet marketing een belangrijke rol gaat spelen.
De personalisatie van internet marketing
We zijn in staat om op steeds meer manieren data te verzamelen. Hierdoor is consumentengedrag beter te analyseren en kan de customer journey beter in beeld gebracht worden. Hierdoor kan de consument ook steeds gerichter benaderd worden. Er kan beter ingespeeld worden op de individuele wensen en behoeftes op het juiste moment. Marketing automation is steeds meer in opkomst. Hierin wordt het bovenstaande geautomatiseerd. Dit zal zich aankomende jaren verder ontwikkelen en de vraag is of over een aantal jaar massacommunicatie nog bestaat of dat we allemaal gebaseerd op ons gedrag gericht boodschappen van bedrijven voorgeschoteld krijgen. Gedetailleerd afgestemd op onze wensen en behoeftes. Dit is een vorm van internet marketing die een vlucht zal nemen aankomende jaren.
De voorspellende gave van internet marketing
Als consument zijn we steeds meer online. De toename van mobiel online gebruik speelt hier een belangrijke rol in. Dit betekent tevens dat overal waar we zijn we digitale sporen achterlaten en dat ons gedrag steeds gedetailleerder geanalyseerd kan worden. Is dit erg? Ik denk van niet internet marketing kan er namelijk voor zorgen dat we steeds meer ontzorgd worden en dat bedrijven steeds beter kunnen voorspellen wat we nodig hebben. Amazon is met een vorm van internet marketing aan het experimenteren waarbij zaken al naar consumenten worden opgestuurd voordat ze daadwerkelijk door de consument besteld zijn. Amazon stuurt dit op basis van verzamelde data van de betreffende consument en doet daarmee een voorspelling wat deze consument waarschijnlijk nodig heeft. Als de consument het nodig heeft dan betaald hij of zij. Heeft de consument het niet nodig dat wordt het teruggestuurd. Grote kans dat deze vorm van internet marketing aankomend jaren zich verder zal ontwikkelen en dat de voorspelling van onze toekomstige behoefte steeds nauwkeuriger gaat.
Concluderend:
Door de technologische ontwikkelingen gaat internet marketing een belangrijkere rol spelen aankomende jaren. De tijd dat we online zijn neemt steeds meer toe vooral door het mobiele internet. Het laatste maakt dat er door bedrijven steeds meer data te verzamelen is. Hierdoor kunnen bedrijven steeds meer aanbiedingen aan consumenten doen die aansluit op de behoefte. Met internet marketing leveren we dus behoorlijk in op onze privacy, maar het levert daarentegen een hoop gemak op. In een maatschappij waarin we steeds meer haast hebben is dit gemak een belangrijk argument.